Progressief Joodse Gemeente Noord Nederland (PJG NN).

24 maart 2019 | 17 Adar II 5779

Jaarverslag  2016  Progressief Joodse Gemeente Noord Nederland

Jaaroverzicht

Naast de reguliere diensten op Erev sjabbat en sjabbatochtend  hadden we het afgelopen jaar enkele bijzondere diensten en bijeenkomsten.

• ž   Toe Bisjwat werd met een gezellige maaltijd thuis bij Tanja gevierd.
  • ž   Poeriem werd dit jaar in Leek met kinderen, ouders en leden gevierd.
  • ž   Met Pesach nam een aantal leden deel aan de gezamenlijke seder van PJGNN en LJGFriesland. De seder werd geleid door Peter Hein.
  • ž   Op sjabbatmorgen 21 mei konden we ons verheugen op de aanwezigheid van veel ouders met kinderen bij de speciale ‘kinderdienst’.
  • ž   Met Sjavoe'ot werd onder leiding van rabbijn Kine Sittig flink gelernd. Het was een mooie bijeenkomst, waarbij iedereen ‘mee deed’.
  • ž   Er was een gezellige zomer-havdalah-bijeenkomst bij Joke en Dave Nicholson in Vries. We genoten van hun mooie tuin en van de heerlijke maaltijd die zij bereid hadden.
  • ž   Dit jaar moesten we onze vaste rabbijn tijdens de Hoge Feestdagen missen vanwege verplichtingen elders. Rabbijn Kine Sittig heeft op inspirerende wijze invulling gegeven aan de diensten en ons de Hoge Feestdagen intensief doen beleven. Op Rosj haSjana en Kol Nidre/Jom Kippoer verzorgden resp. Eva Mogendorff-Hein en Tanja Nab met prachtige melodieën het chazzanoet. Het is mooi om te zien dat het lajnen inmiddels door de leden zelf kan worden verzorgd..
  • ž   Ook Soekot is zeer geslaagd te noemen. En niet alleen door de ruime ‘opkomst’.
  • Bij Henriëtte en Hans in de tuin stond de grote Soeka-tent en rabbijn Kine Sittig, die het geheel leidde, bouwde ook samen met de aanwezige jeugd de 'Jeugd-Soeka'. Aan de heerlijke nash had iedereen zijn of haar steentje bij gedragen.
  • ž   Op 24 dec. hebben we hawdalah gemaakt en Chanoekah gevierd. Met alle chanoekia’s die aangestoken waren was er een geweldige sfeer!
  • Drie dagen later, op 27 dec., hebben we genoten van een Concert gegeven door Tanja Nab, Eva Mogendorff-Hein en Tom Fürstenberg. Een bijzondere avond die werd afgesloten mat het ontsteken van de grote chanoekia buiten.

Overige

De boekenleesgroep תולעת ספרים ‘draait’ goed. Door omstandigheden heeft Sally Schmidt de coördinatie hiervan niet langer op zich kunnen nemen. Een enthousiaste Georgette Schwartz vervult deze taak nu met verve.

Nog steeds is er geen invulling gegeven aan de Hebreeuwse lessen, hoewel er wel belangstelling voor is. Wie weet komend jaar?

Tijdens de 'stilte' rond Joods Nu verschijnt regelmatig de digitale Nieuwsbrief van het Verbond. Bij de leden is vooralsnog weinig animo om zich hiervoor zelf aan te melden bij het Verbond. Privacy-redenen spelen daarbij een rol. Daarom stuurt het secretariaat de Verbonds-Nieuwsbrief naar de leden door. Vanaf 2017 zal driemaal per jaar het tijdschrift 'Joods Nu' gaan verschijnen. Dit wordt naar het huisadres gestuurd.

PJG Noord Nederland in cijfers

Het aantal leden: 33 volwassenen en 2 studenten.

Als nieuwe leden konden we verwelkomen: Herman Knorringa , Herman en Yoke van Schalkwijk en Kine Sittig. Jonah Aardewerk heeft haar lidmaatschap opgezegd.

Het bestuur bestond in 2016 uit:

ž   voorzitter:  Lex van der Star

ž   penningmeester: Wolter Postma tot 8 mei 2016, vanaf 8 mei Dave Nicholson

ž   secretaris: Louise Philipse-Aafjes

ž   lid: Dave Nicholson tot 8 mei 2016, vanaf 8 mei Wolter Postma

ž   lid: Jonah Aardewerk tot 8 mei 2016, vanaf 8 mei Anne van Toor-van der Zwaag

Commissies

Eredienst                    Tanja Nab (chazzaniet), Tamarah Benima (rabbijn), Hanne Hein-van der Hoek en Lex van der Star (gabai’im)

Veiligheid                    Marcel van Toor, Dave Nicholson, Lex van der Star

Toranoet                     Coördinatie: Dave Nicholson, Yoke Schalkwijk en Inge van der Zwan

Onderwijs                   Tanja Nab, Koert en Danielle Sterkenburg

Nieuwsbrief                 Bestuur